Henk Sijtsma

McDonald’s en Kids United

“Ik vind het heel belangrijk om mensen een beeld te bieden van wat er allemaal speelt en wat er allemaal mogelijk is. Ik hoop dat ondernemers inzien wat zij kunnen bijdragen.”

“Ouders van kinderen met een beperking moeten vaak heel veel zelf uitzoeken. Ik ben op zoek naar manier om het hen wat makkelijker te maken. Daarom ben ik al een paar jaar betrokken bij Kids United. Kids United zet zich in om voetbaltrainingen en -activiteiten voor kinderen en jongeren met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking mogelijk te maken. Op dit moment ben ik hoofdsponsor van de stichting. Daarbij denk ik na over vraagstukken die er liggen en ben ik erg betrokken bij de activiteiten. Ik heb wekelijks contact en ben regelmatig te vinden bij trainingen.

De mensen die betrokken zijn bij Kids United zijn een afspiegeling van de maatschappij. Je vindt er mensen met verschillende budgetten, dus ook mensen die het minder breed hebben. Bij Kids United betaalt geen enkel kind contributie. Daarnaast zamelen we voetbalschoenen in, zodat kinderen van wie de ouders het niet kunnen betalen toch schoenen kunnen uitzoeken. Ook wordt de kleding verzorgd. Verder motiveren we ouders om met elkaar in gesprek te gaan en elkaar te helpen waar dat kan.

Ook buiten Kids United om vind ik het belangrijk iets voor de maatschappij te doen. Ik ben eigenaar van twee McDonald’s vestigingen in Groningen, aan de Westerhaven en het Sontplein. Zo ben ik sponsor en zit ik in het bestuur van het Ronald McDonald’s Huis Groningen. Bovendien is McDonald’s de hoofdsponsor van Kids United. Niet alleen stimuleren we enthousiaste medewerkers om actie te ondernemen, maar leren we jongere medewerkers dat er meer is dan wat zij in hun directe omgeving zien. Ik stimuleer medewerkers om zelf dingen te regelen en ondernemen. Ze raken betrokken bij projecten en komen zelf met initiatieven. Ik vind het heel mooi dat er nu mensen die vroeger bij mij werkten vrijwilliger zijn bij Kids United. 

Ik hoop dat mijn ambassadeurschap een voorbeeld kan zijn voor andere ondernemers. Ik vind het heel belangrijk om mensen een beeld te bieden van wat er allemaal speelt en wat er allemaal mogelijk is. Ik hoop dat ondernemers inzien wat zij kunnen bijdragen. Zo wil ik mensen activeren. Vaak zijn mensen gelijk overtuigd wanneer ze een keer komen kijken bij een stichting. Daarom wil ik mensen oproepen om eens mee te gaan naar Kids United. Om een kijkje te nemen en te ervaren wat een sponsorschap kan betekenen. Het begint altijd bij betrokkenheid. Daarmee kan je al helpen.”