Krachten bundelen, om samen nóg meer impact te maken in Groningen

Hieroo Groningen en Omarm Groningen slaan de handen ineen en brengen een club ondernemende mensen bijeen om maatschappelijke vraagstukken uit de regio op te lossen. Op donderdag 22 juni gaat ondernemend Groningen aan de slag met de lokale hulpvragen.

Omarm Groningen is het platform voor bedrijven, medewerkers en ondernemers die sociaal maatschappelijk van betekenis willen zijn. En het is de plek waar Groningse maatschappelijke (vrijwilligers) organisaties hulpvragen kunnen indienen. Omarm Groningen heeft als taak om ondernemend Groningen te verbinden met de initiatieven die hulp nodig zijn. Dit doen zij met de zogeheten ‘Omarm Challenge’, die in juni in samenwerking met Hieroo Groningen wordt georganiseerd. Ondernemende mensen gaan hier, in teams, aan de slag met vraagstukken van Groningse initiatieven. Het resultaat? Een goed advies, een mooi voorstel of zelfs al een concrete uitkomst.

De kracht van de Omarm Challenge is groot!

De afgelopen drie edities hebben geleid tot talloze vruchtbare samenwerkingen, waarvan een mooi voorbeeld de samenwerking tussen Jimmy’s Groningen en een groep ondernemers is. Jimmy’s biedt een huiskamer aan jongeren die behoefte hebben aan peer support. Dat kan door middel van een goed gesprek, of een net zo goede bak koffie. Daarnaast helpt Jimmy’s bij de begeleiding van evenementen die jongeren kunnen organiseren. Voor deze acties en nog veel meer potentiële ideeën, hebben zij subsidies nodig. Maar de organisatie vindt het lastig bedrijven te vinden die hen willen ondersteunen. Tijdens de challenge kwam de club met een aantal concrete ideeën, zoals een brand strategy workshop die de ondernemende club aanbood om Jimmy’s op de kaart te zetten. ‘Want veel mensen weten wel dat Jimmy’s bestaat, maar niet wát we precies doen. We moeten ook zelf op zoek naar onze focus, om te leren wie we zijn. Daar gaat die workshop ons bij helpen’, aldus Felix van Jimmy’s Groningen. Omarm Groningen bracht hen ook in contact met andere interessante bedrijven en mensen, zoals het Alfa College dat een schaatsevent organiseerde en de opbrengst doneerde aan Jimmy’s. Het platform maakt het waar: Omarm Groningen brengt samen, zorgt voor actie en regelt resultaat.

Maar wat is dan de toevoeging van Hieroo aan de challenge op 22 juni?

Hieroo is een jong, lokaal voor lokaal adviesbureau dat zich inzet voor een beter Groningen van morgen. Dat doen zij onder andere door het organiseren van hun Community Challenge: in tien maanden samen met partners aan een (sociaal-)maatschappelijk vraagstuk werken en inzetten op een duurzame relatie mét impact! Dit jaar staat dit project in het teken van bestaanszekerheid, een belangrijk thema hier in de stad. De aanleiding hiervan was hun deelname aan de eerste Omarm Challenge die een jaar geleden plaatsvond, waarbij ze aan de slag gingen met een vraagstuk voor de Voedselbank. Nu organiseren ze samen met Omarm de vierde Omarm Challenge en daarmee is de cirkel weer rond. Tijdens het project realiseerden ze zich dat verschillende maatschappelijke organisaties met dezelfde vraagstukken te maken hebben. Daarom brengt Hieroo deze keer, in samenwerking met lokale maatschappelijke organisaties, zelf een aantal vraagstukken in, waarvan de uitkomsten van belang zijn voor meerdere organisaties. Ook zal een nieuwe, inspirerende werkvorm worden gebruikt. Zo wordt het voor de ondernemers nóg gemakkelijker om maatschappelijke impact te maken. 

Kom in actie!

Ondernemende mensen kunnen zich, per team of individueel, aanmelden via de website van Omarm Groningen. Maatschappelijke organisaties kunnen deze keer dus geen hulpvraag indienen, maar zijn weer welkom op donderdag 28 september voor een ‘gewone editie’ van de challenge.