Handlangers van Omarm Groningen met groot succes aan de slag

Omarm Challenge Groningen is terug! Op donderdag 24 november kwamen ondernemers en maatschappelijke organisaties samen voor de 2e editie van dit initiatief bij the Social Hub. Actieve ondernemende mensen steken de koppen bij elkaar om een oplossing te vinden voor uitdagende maatschappelijke vraagstukken. De sfeer van The Social Hub Groningen sluit mooi aan bij de creatieve brainstormsessie en al snel vult de ruimte, vol bekende en (nog) onbekende gezichten, zich met gemotiveerde ondernemende mensen.

Nadat wethouder Carine Bloemhoff kort aan het woord is geweest kan iedereen van start. Groepen bespreken hun vraagstuk en stellen daar gerichte vragen over. Want zo krijg je het probleem het best in kaart. De mannen Lars en Michel van Unbored geven aan hoe belangrijk dit is. Michel Bron: ‘Jimmy’s zoekt naar een manier om hun maatschappelijke verhaal zo te vertellen dat organisaties zich aangesproken voelen om te helpen bij evenementen. Wij zitten in de marketing, branding and advertising en vroegen ons direct af of dat wel het échte probleem is. Na een kort gesprek bleek al snel dat Jimmy’s in eerste instantie vooral meer bekendheid kan gebruiken. Daar zijn we ingedoken. Het contact stopt niet na deze middag, we maken uren beschikbaar om de organisatie te helpen met het bereiken van dit doel.’ 

Andere uitkomsten variëren van abstracte ideeën tot concrete oplossingen. In sommige gevallen zet een vraagstuk vooral aan het denken en is een grijpbaar antwoord nog niet aan de orde. Anderen zetten binnen de twee uur durende brainstorm enorme stappen richting een tastbare uitkomst. Zo ook Jan Akkermans, die samen met zijn team nadenkt over een vraagstuk van Kledingbank Maxima. Jan vertelt enthousiast: ‘De kledingbank is hard op zoek naar herenkleding, want vooral vrouwen leveren kleren in. We hebben een half uur gebrainstormd over de vraag en binnen een uur werden de eerste concrete stappen gezet. Op 29 december organiseren we een borrel with benefits in Hotel Halbert. Aan entree komt geen geld te pas, je mag naar binnen als je je herenkleding bij ons inlevert.’ Iedereen is welkom. Hou de LinkedIn van Jan in de gaten als je hierover enthousiast bent, daar volgt meer informatie over de borrel with benefits.

Veel aanwezigen kennen we nog van de vorige editie, maar er zijn ook veel nieuwe gezichten. Zo ook Klaar Zegers, die dit keer het stokje overneemt van haar collega Henriette. De volgende editie proberen de vrouwen van ‘Ik Onderneem Het’ samen te komen. Waarom vinden zij het zo belangrijk om aanwezig te zijn? Klaar legt uit: ‘Mijn groep kwam dit keer niet met een concreet antwoord, want we kregen een lastige vraag van de Oude Bieb Lewenborg die zoeken naar computers en experts om computercursussen te geven. Maar het is wel belangrijk om bezig te zijn met vraagstukken als deze, want het zijn vaak veelvoorkomende problemen. Sommige mensen vallen van pech- op pechsituatie, dat kan iedereen overkomen. Daarom zijn initiatieven als deze zo hard nodig en daar dragen we graag ons steentje aan bij’.  

The Social Hub vult zich al snel met veel ideeën, mogelijkheden en kansen. Aan het einde van de middag worden er een aantal kort gepresenteerd. Iedereen vind het tof om andersmans uitkomsten te horen. En de locatie bevalt goed vertelt Michel. ‘De locatie is heel open, en perfect voor een goede brainstormsessie. Wij zitten er ook wel eens met werk.  Kortom een super geslaagde middag, met uitkomsten waar we vast en zeker meer over horen.

Ben jij enthousiast en wil je de volgende keer ook graag de Omarm Challenge Groningen bijwonen?

Geef je dan alvast op voor de volgende editie op 16 maart 2023. Meer informatie daarover is te vinden op: https://www.omarmgroningen.nl/kalender/omarm-challenge-groningen-3e-editie/

Tekst geschreven door: Floor Jansen