De kracht van de Omarm Challenge

De Omarm Challenge Groningen heeft wederom weer een mooie samenwerking opgeleverd tussen maatschappelijke organisatie Jimmy’s Groningen en een clubje ondernemende mensen.

Jimmy’s Groningen, een organisatie vóór en dóór jongeren, is een welbekend concept voor vele Stadjers. De organisatie biedt een huiskamer aan jongeren die behoefte hebben aan peer support. Dat kan door middel van een goed gesprek, of een net zo goede bak koffie. Daarnaast helpt Jimmy’s bij de begeleiding van evenementen die jongeren kunnen organiseren. Voor deze acties en nog veel meer potentiële ideeën, zoals het bieden van avondeten, hebben zij subsidies nodig. Maar de organisatie vindt het lastig bedrijven te vinden die hen willen ondersteunen.

Met dit probleem in het achterhoofd bezoekt Felix Assenberg van Eijsden, projectleider bij Jimmy’s, de Omarm Challenge op 24 november. Een poos geleden werd hij uitgenodigd via Link 050, die al met onze Challenge bekend waren. Direct enthousiast meldt Felix zich aan, waarna hij samen met zijn collega Jonathan eerst een workshop van Omarm volgt, om zijn hulpvraag zo goed mogelijk te formuleren. Felix: ‘Die workshop was heel fijn en heeft ontzettend goed geholpen. Ik wist dat het goed was voor onze organisatie, maar het was vooral ook een hele leuke en leerzame dag. Omarm Groningen leerde ons dat bedrijven wel willen investeren, mits je de hulpvraag goed stelt.’

Maar hoe stel je zo’n vraag op de juiste manier? Daar gaat Felix tijdens de workshop mee aan de slag. Er volgt een duidelijke kwestie waarbij de wens naar het onder woorden brengen van het sociaal maatschappelijke verhaal van Jimmy’s centraal staat. Zo hoopt de organisatie bedrijven te vinden die zich met hun imago willen koppelen aan Jimmy’s en willen investeren in de activiteiten die zij organiseren. Na het vaststellen van de vraag zijn Felix en zijn collega helemaal klaar voor de Challenge in november.

De Omarm Challenge vond ik best spannend’, vertelt Felix lachend. ‘Mijn collega Henrica en ik wisten niet wat we ervan moest verwachten. De groep was veel groter dan ik in eerste instantie dacht. We werden gekoppeld aan Michel, Lars en Jonas, die direct voor ons aan de slag gingen. Daar kwamen een aantal concrete ideeën uit. Begin februari krijgen we een ‘brand strategy workshop’ van de heren. Zo leren we Jimmy’s op de kaart te zetten. Want veel mensen weten wel dat Jimmy’s bestaat, maar niet wát we precies doen. We moeten ook zelf op zoek naar onze focus, om te leren wie we zijn. Daar gaat die workshop ons bij helpen.’

Concrete afspraken, waar de organisatie iets aan heeft. Maar er is meer. Tijdens de Omarm Challenge heeft Felix namelijk met veel mensen gesproken. Daaruit ontstaat mede dankzij Omarm een samenwerkingsproject met het Alfacollege. Zij organiseerden afgelopen maand een schaatsevent en doneren de opbrengst aan Jimmy’s. Felix: ‘Tijdens de Challenge was er voor mij genoeg tijd om te kletsen met andere aanwezigen. Dat maakt de dag wat mij betreft zeker een aanrader. Het is wellicht wat uit je comfortzone, maar heel gezellig en fijn voor je bedrijf en netwerk.’

Voorlopig staat eerst de brand strategy workshop begin februari op de planning. Vanuit die workshop zal Jimmy’s verder zoeken naar een antwoord op hun vraagstuk. Dat komt vast en zeker goed, met behulp van alle handvatten die zij tijdens de Omarm Challenge hebben verkregen.

Zelf enthousiast over de Challenge? Meld je dan aan, want de volgende Omarm Challenge staat gepland op donderdag 16 maart. Aanmelden kan per team of individueel.


Omarm Challenge Groningen
Donderdag 16 maart 15:00 – 17:30 uur
Martiniplaza (te gast bij Donar)
Leonard Springerlaan 2
9727 KB Groningen

Omarm Groningen kijkt uit naar een bijeenkomst met interessante brainstormsessies, passende oplossingen en nieuwe contacten. Hopelijk tot dan!

Tekst geschreven door: Floor Jansen